Argentijns voetbal!

8 oktober 2016 - Rosario, Argentinië

Er zijn van die dingen die je mee moet maken. Voetbal en Argentinië is zo'n ding. Joep wat had je hier nog graag bij geweest!

De voorbereiding
Al in Rosario werden wij geïnfiltreerd in het Argentijnse voetbal: Central. Je hoort erbij of niet, simpel als wat. Onze vrienden zijn 'fanatico's', dus wij moeten meedoen.
Dat begint met een kennismaking aan de wijk rondom het stadion: la cancha de canalla. Alles is hier blauw/geel geverfd. Lantaarnpalen, leegstaande huizen, het stadion.. Mensen dragen massaal club kleding.
Bij het stadion mochten wij op het terrein van de clubleden. Privé strand, barbecue spots, relaxed! Even een blik werpen in het stadion werd stiekem naar binnen sneaken en door alle toevallig openstaande deuren glippen en zo stonden we ineens midden in het super grote stadion! Vet!!
Daarna bij de fanshop de nodige assecoires kopen: shirt, vest, armbandje. Aantonen bij welke club je hoort is belangrijk en daarna vriendschap- of vijand makend.
Bij het kopen van een buskaartje zag de verkoper m'n central vest en werd de prijs verdubbeld! Een straatverkoper schold me uit voor 'hoerenzoon' (terwijl ik echt een meisje ben), toen ik niets van hem wilde kopen.
Maar de meeste mensen vinden het grappig dat twee Nederlandse meisjes een Argentijnse club supporten. En zo mogen wij vaak met andere fans op de foto.
En werd ik geïnterviewd voor het lokale Central kanaal :)

De wedstrijd
Wij zitten in een dorpje in midden Argentinië als we bericht krijgen van Emiliano en David: zaterdag speelt central, jullie moeten komen! Fey en ik kijken elkaar aan: top! Dus ga je 12 uur terug reizen naar Rosario, waar je al afscheid van hebt genomen, om je cluppie aan te kunnen moedigen. Dat doe je als fan. Wij dus ;)
In onze clubkleding gingen wij die zaterdag met de heren naar het stadion waar we uiteindelijk gratis naar binnen mochten, omdat we Nederlanders zijn :)
Alleen supporters van het eigen team mochten aanwezig zijn omdat Argentijnen nogal fel supporten. Stadion is bijna vol, 40.000 mannen en ook heel veel vrouwen. Dat belooft wat!
Met zakje zonnebloempitjes zitten Fey en ik nogal overdonderd in een heel groot stadion dat vol uitzinnige central supporters zit. Vlaggen, rookbommen, blote mannen, iedereen in club tenue (behalve als je bloot bent), en heel veel ME. Wij zijn er klaar voor!

De overwinning
Al na 10 minuten is het 1-0. Voor ons natuurlijk! Het stadion gaat uit z'n plaat. Ik ben nu al hees. M'n buurman blijkt alle club liederen de volle twee uur te kunnen blijven mee schreeuwen dus al snel zitten ook wij er lekker in!
Het is echt kei feestelijk om dit van binnen mee te maken. Ik sta soms naar mezelf te kijken en zie me staan schreeuwen als de scheidsrechter duidelijk partijdige keuzes maakt. Ik sta zelfs in het Spaans te schelden! En Fey kan er ook wat van :)
In de tweede helft gaan we los! 2-0. 3-0. Als het zelfs 4-0 wordt zijn we uitzinniger dan uitzinnig!
De 5-0 is het neusje van de zalm, de kers op de taart. Alle Argentijnen die weten dat wij er waren willen dat we over twee weken terugkomen voor de volgende wedstrijd. Die 'holandesas' brengen geluk!

5-0! Moet je je voorstellen!
Wow :)

1. Fey Roest:
    8 oktober 2016
    Vamos central! Canallas para siempre!
  2. Anna:
    Als jullie NEC nou eens even geluk komen brengen :-P
  3. Mara:
    Haha super leuk!
  4. Effi:
    8 oktober 2016
    Ik sluit mij graag bij Anna aan :-)
  5. Marije:
    8 oktober 2016
    ha, weer zo’n leuk verhaaltje, dat begon ik al te missen!
    natuurlijk zien we wel volop natuurfoto’s, en mooie!
    we genieten er weer van Mariek en Fey,
    ik ben alleen de volgorde van de reis kwijt, waar ben je nu en waar ga je heen? dat we 't effe kunnen volgen op de wereldbol....

meiden , heb 't heerlijk!
    liefs van dunotter
  6. Pieter Edelman:
    12 oktober 2016
    Vrouwen en voetbal, en dan ook nog zo fanatiek meeleven met de vrijwel religieuze verheerlijking ervan, dat is nou niet een asscociatie die bij mij het eerst op zou komen....