einde van een reis gedeelte

21 juli 2016 - Bishkek, Kirgizië

Worden jullie niet moe van al dat reizen? Al die indrukken en al die mensen die je ontmoet?
Soms wel. Lange dagen in een bus, weer dat gesprek over 'waar ben je geweest, waar kom je vandaan, daar moet je heen!'
Maar dat gevoel is er eigenlijk alleen nu we weer zoveel andere reizigers tegen komen. In voorgaande landen ontmoetten we vooral mensen uit het land zelf. Daar hebben we leukere en fijnere contacten mee.
Door taal problemen lukt het hier niet zo goed om Tadzjiek/Kirgizisch/Kazachse mensen te leren kennen. Misschien zijn ze ook minder nieuwsgierig in ons. Maar dat is natuurlijk aan aanname.
Maar de familie die we ontmoetten was wel echt heel tof!

Wat wel grappig is, als ik nu in m'n WhatsApp gesprekken kijk, zijn 6-10 gesprekken met mensen uit Malawi/Tanzania/Rwanda/Oeganda/Ethiopië/Iran/Kirgizië!

Nu zijn we net terug uit Kazachstan. In Bisjkek nu, vanwaar we zondag naar Cuba gaan vliegen.
Kazachstan was een kort avontuur. Een aantal dagen in Almaty, grote chique stad. We hebben ons flink laten gaan en hebben sushi gegeten, duurste en lekkerste maaltijd sinds vertrek uit Nederland;)
Daarna nog drie dagen gechilled aan het Kapshagay meer. Super fijn!

Joep is definitief door de zool van z'n schoenen gesleten, zo erg dat ie het zelf ook niet meer kan negeren.
Dus onze laatste dagen in Kirgizië gaan zich kenmerken door voorbereiden op Cuba en nieuwe schoenen kopen;)
Joep heeft al 12 hoofdstukken Spaans uit z'n hoofd geleerd en weet sindsdien allerlei woorden die ik niet ken, aangezien het studieboek uit 1953 komt.
Samen zijn we sterk, hay que luchar, no es fácil!

Hasta la victoria siempre <3

1. Lotte:
    21 juli 2016
    Elke keer is het weer een feestje om jullie verhalen te mogen lezen. Ik geniet hier echt van. Goede reis naar het mooie Cuba.
    Wij genieten hier ondertussen ook van het mooie weer en de gezellige 4 daagse feesten. Vanaf 1 aug ga ik weer op Zandkant werken..Dat is voor mij ook een feest :-)
    Succes met kopen van schoenen, Joep! We willen wel een foto!
  2. Anna:
    21 juli 2016
    Mmmm sushi! :) Doe ze allemaal heel veel groeten en besos in Cuba!
  3. Katja:
    21 juli 2016
    Ben idd benieuwd naar Joep (vooral zijn versleten) schoenen :p haha.
    Super leuk dat Cuba er nu aan komt. Jullie hebben al veel gezien en gedaan maar denk dat dat ook weer een heel andere beleving is :D Have fun! xx
  4. Marjon Robben:
    21 juli 2016
    Wat leuk weer om te lezen. De tijd vliegt zeg! En nu Cuba. Geweldig. Geniet ervan xx
  5. Marleen:
    22 juli 2016
    ik heb eens even diagonaal door je verhalen gelezen en foto`s bekeken. Jeetje wat een bijzondere reis! 'wat een ervaring' raakt inderdaad helemaal de kern. Geniet, laat je raken, verwonder en vooral heel veel plezier nog!
  6. Roos:
    22 juli 2016
    wat leuk dat je zoveel nieuwe vrienden maakt overal op de wereld! Hier is het ook heel leuk :)
  7. Pieter Edelman:
    25 juli 2016
    Misschien wel jammer dat jullie zo kort in Kazachstan zijn gebleven., ook al was het een tweede keus (waarom zijn die andere visa eigenlijk niet gelukt?): het is het grootste land in Centraal-Azië, en zoals jullie gemerkt hebben, ook het meest welvarende land in die regio. Verder ook een heel multicultureel land, met meer dan 50 nationaliteiten! Hoewel 70 % in deze voormalige Sovjetrepubliek de, soennitische, islam belijdt, lijkt de bevolking aldaar veel minder religieus te zijn dan die in de buurlanden Oezbekistan en Tadzjikistan. . Hebben jullie die verschillen ook zelf waargenomen en b.v. opgemerkt dat er in Kazachstan bijna geen gesluierde vrouwen voorkomen?
    By the way, Hebben jullie behalve schoenen voor Joep ook niet een nieuwe jas nodig of is deze inmiddels al terecht?
  8. Fey Roest:
    31 juli 2016