een slechte eigenschap

15 april 2016 - Gondar, Ethiopië

Hieronder een kort verhaal over een bus-conducteur waar we bij in de bus zaten. Of misschien gaat het wel over hoe ik naar mensen kijk.

Laat ik beginnen bij het opvallendste: zijn voeten. Ik schat 'normale' voeten rond de 20 centimeter lang, maximaal 5 centimeter hoog en 10 centimeter breed. Deze meneer had voeten die bijna 15 centimeten hoog gezwollen waren, en in de breedte 20 centimeter konden zijn. Ook bij de tenen. Rondom zijn tenen en op zijn hielen zaten bruine korsten die leken op 2 centimeter opgdroogde modder. Die zijn huid en nagels leken weg te vreten. Zijn voeten waren zo groot dat ze uit zijn sandalen pelden. Toen hij onze tas aan pakte kon ik niet anders dan regelmatig naar zijn voeten kijken. Ik voelde een beetje afkeer.

We gingen in de bus zitten en hij regelt buiten de kaartjes. Sommige mensen geven hem een hand, omhelsen hem of negeren hem. Niets geks aan de hand. Maar als hij de bus in stapt en een paar keer langs me heen loopt trek ik mijn voeten toch weg om te onwijken dat hij ze aanraakt. Slechts eenmaal lukt het me om ze te laten staan.

Ik begrijp ineens hoe makkelijk mensen uit angst of walging, die groter is dan vreemde voeten, andere mensen uitsluiten en haten. Ik hoop mezelf genoeg in de hand te houden dat nooit te gaan doen. Naast reizen zal ik daarom misschien nog maar eens bij Marieke langs gaan op haar werk. Een man van twee meter, met de tong soms uit de mond, die je een omhelsing geeft, werkt ook om het andere dichtbij je te kunnen hebben.

Want om wiens slechte eigenschap hebben we het?

1. Roos:
    15 april 2016
    Goed om je dit zo nu en dan af te vragen.
  2. Bram:
    16 april 2016
    Ik had gelijk.
  3. Mara:
    16 april 2016
    Leuk dat je het om kan draaien. De wereld zou er een stuk beter uit zien als meer mensen dat eens zouden doen.