Beroemdheden theater en film

8 maart 2016 - Kigali, Rwanda

Joep is naar een theater workshop, ik zit in een internetcafe te typen en waardeer het zojuist gedane huwelijksaanzoek. Al was m'n antwoord alweer "nee".

De groep Mashirika is een groep dansers, muzikanten en acteurs. Door een connectie vanuit Nederland zijn we met ze in contact gekomen en Simon heeft zich ontpopt als ons liefste manusje van alles. Een sim-kaart, avondjes karaoke, tips voor restaurants, opname in de groep, hij regelt het allemaal!

En vandaag en gisteren is hij zelfs mijn 'bodyguard'  en shoppingpartner! Dat is voor hem net zo'n belevenis als voor mij. Ik wil graag een Afrikaanse jurk, weet precies hoe die eruit moet zien, hoe lang, elastiek, kleur. Simon heeft nog nooit met een meisje geshopt, en mogelijk wordt dit ook de laatste keer, arm ventje:)

Maar als we dan over straat lopen, dan begint de belevenis voor mij. Want normaal worden Joep en ik vaak aangesproken, meestal met 'Mzungu!" (Blanke!)
Nu is dat echter helemaal andersom. Simon is een bekende acteur/regisseur/danser. Stond vorige week nog in de krant. En op straat wordt ie nogal veel herkent. Zoiets maak ik niet vaak mee!
Gisteren werd het extra grappig omdat een man me DVD's wilde verkopen op straat. Hotel Rwanda en meerdere titels over de Genocide en Rwanda. Ineens keek hij Simon aan, zei: "Oeh! Jij speelt hierin! Mag ik je handtekening?!"

Heerlijk:)
Deze week is er een Filmfestival in Kigali. Gezien de samenstelling van de groep zijn wij daar natuurlijk bij. In een korte film speelden zelfs 5 bekenden van de groep mee, en Becky, een meisje uit de groep. De leraar in het verhaal was de meneer naast wie ik die middag naar een dansworkshop had zitten kijken. Gek!

Toen we naar de opening van het festival gingen hadden we geen kaartje. Simon werd herkent en ineens waren we VIP en zaten we redelijk vooraan. Nog gekker!

Deze ervaringen nu in Kigali zijn best heel anders dan die van de afgelopen periode. En mogelijk wordt het dalijk in Oeganda/Ethiopie weer heel anders. Maar we genieten er optimaal van en realiseren ons elke keer weer:

Daar worde weer mens van, dan witte weer da ge leeft!

Ps hierbij een filmpje van de herdenking van de genocide, gemaakt door Mashirika

1. Mara:
    8 maart 2016
    Wie weet wordt jij nog wel beroemd daar met Simon aan je zijde :)
    Klink weer heel erg leuk allemaal x
  2. Fey Roest:
    9 maart 2016
    Vergeet niet dat jullie zelf ook natuurlijk al filmsterren zijn in Afrika! Op naar de Oscars!

Dikke zoen, Fey
  3. Katja:
    9 maart 2016
    Leuke ervaring Kiek ;) Altijd leuk om het leven als een VIP mee te maken, geniet ervan!
  4. Katja:
    PS: Leuke jurk gevonden? Foto?? :D
  5. Roos:
    9 maart 2016
    Hee mopseflops, weer erg leuk om te lezen! Ik ben ook benieuwd naar die jurk
    XxRoos
  6. Homie:
    11 maart 2016
    Pfiieeuww rich and famous. Jij weet wel met wie je moet aanpappen :) liefs van mij
  7. Pieter Edelman:
    13 maart 2016
    Beste globetrotters, Nou over vruchtbare sociale contacten en stimulerende culturele belevenissen hebben jullie in Rwanda dus bepaald niet te klagen! Hoe lang zijn jullie van plan om daar (nog) te blijven? Het lijkt me ook best wel lastig als je het daar zo naar je zijn hebt om na een toch vrij korte tijd weer op te breken...om al je reisplannen te kunnen uitvoeren...
    Ik begrijp dat Uganda jullie volgende land van bestemming is?. Laten jullie Kenia dan vallen? Dat is waarschijnlijk ook wel heel raadzaam omdat ik in de nrc.next over een aangescherpt reisadvies aan Nederlanders aldaar las vanwege terreurdreigingen i.h.b het gevaar van aanslagen op vluchthavens en binnenlandse vluchten. Safety first!

Meelevende groeten van

Pieter
  8. Nancy:
    11 mei 2016
    Wederom n fijn verhaal zeg!