Ngorongoro

20 februari 2016 - Ngorongoro Crater, Tanzania

Natuur!

Afrika is warm. Afrika is arm. Afrika heeft woestijnen en veel wilde dieren. Als ik aan Afrika dacht, dan komen plaatjes van olifanten, leeuwen, neushoorns, apen enzovoorts, vrij snel boven. Het voelde niet af om aan alle natuurparken en safari's voorbij te lopen, omdat we nou eenmaal graag met mensen in contact komen en de reis op een nogal budgetneutrale manier willen volbrengen...

Joep was snel bereid. Gelukkig. Via Lily, een tof meisje die safari's organiseert, zijn wij afgelopen zaterdag vanuit Arusha naar de Ngorongoro krater gegaan. Duncan, onze gids, vertelde alles wat ie wist en wat ik wilde weten. Ally, onze vriend uit Zanzibar was ook mee, gezellig!

Op de weg ernaartoe zagen we de eerste bavianen al, die deden me denken aan een leuke ervaring van Cami, zie vooral deze link: https://www.youtube.com/watch?v=UOrc4Lwneyk  :)
Bij ons waren ze braaf;)

De Ngorongoro krater is een vulkaan die 2 miljoen jaar geleden is geimplodeerd. Toen is het een groene oase geworde, van 19 km breed, waar heel veel prachtige dieren te vinden zijn.

We hebben pumba's zien rennen met hun staartje als een antenne omhoog. We zagen kuddes gnoe's die juist aan het bevallen waren. Hordes zebra's. Olifanten, soms alleen, soms met kleine olifantjes aan de staart erachteraan. We zongen: ja een olifant loopt door, ja een olifant loopt door!

Een nijlpaard kwam uit een poel gewaggeld. Hij had het kroos van de vijver nog op z'n kop. Drie meter verder begint ie te poepen en z'n staartje zwengelt alle stront zo in het rond!

De met uitsterven bedreigde zwarte neushoorn stond zo een paar meter verderop. Wat een beest! Ook indrukwekkend is de mannetjes leeuw. Hij lag maar gewoon te liggen, slapend en lui. Maar wat een koning.

Het was mega gaaf om een hele dag rond te rijden en te kijken naar een zaterdag uit het leven van zoveel prachtige beesten. Hyena's, jakhalzen, gieren, flamingo's, het houdt niet op! En Ally, Tanzaniaan, had al die dieren ook nog nooit in het echt gezien, en de blijdschap die het hem gaf om dit mee te maken maakte de dag nog toffer dan ie al was!

1. Marije:
    24 februari 2016
    een hele kudde gnoe's aan 't bevallen....dat zal een gepuf geweest zijn.....kon je nog helpen miepie?
  2. Roos:
    Gaaf!
  3. Els:
    Dag Joep en Marieke
    jullie zijn behalve echte reizigers ook nog echte schrijvers. Wat een mooie ervaring delen jullie met elkaar en met de mensen daar.ik ben vol bewondering over hoe jullie dit doen.
  4. Homie:
    28 februari 2016
    Wauw wat een mooie ervaring moet dat zijn om zo dichtbij een zwarte neushoorn te staan. Poeh... dat pakken ze je niet meer af :)
  5. Marije:
    28 februari 2016
    ineens herinner ik me waar ik dat eerder gehoord had, dat zwiepstaartje van de neushoorn.......nieuwsfeitje van mandy he? heb je t kunnen filmen? ik vind t geweldig dat jullie deze tocht hebben gemaakt, ondanks de prijs wel heel erg de moeite waard omdat je zoveel wilde dieren bij elkaar ziet leven in dat gebied, wat vond Ally daarvan, was t voor hem ook nieuw?
    blijf genieten miepie, nog 10 maanden lang!

n lekkere pakkerd, utmoedertje
  6. Nancy:
    11 mei 2016
    Ben even een inhaalslag aan t maken met de verhalen ☺️ Geweldige safari zeg!!
  7. Petra:
    21 mei 2016
    Ik heb net met interesse, verbazing en plezier de verslagen, welke ik nog niet gelezen had, van jullie reis gelezen. Mijn reactie is dan ook "geweldig "! Blijf genieten en pas goed op jezelf en elkaar!