Pasen in Gulu

27 maart 2016 - Gulu, Oeganda

Omdat we het zo leuk hebben gehad in Rwanda en omdat onze ouders ons in Ethiopië op komen zoeken, hadden we maar twee weken de tijd om in Oeganda rond te reizen.
In Kampala ontmoetten we Josh, een stoer wijffie uit Oeganda. Na een avondje stappen (de twerk beschrijving uit het vorige verslag), nodigde zij ons uit om met haar naar haar opa en oma te gaan in Gulu, noord Oeganda, om Pasen te vieren.
Zo'n aanbod slaan wij natuurlijk niet af en zo zaten we een lange dag reizen later met de leukste opa en oma van Oeganda onder de mango boom. Het duurde niet lang of oma viel als een baksteen voor Joep. Haar 'baby'. Hij mocht niet moe worden, hoefde niks zelf te pakken, wassen, koken, etc. Gewoon naast haar blijven zitten en haar schalkse glimlachjes ondergaan:)
Maar daar kon het ventje zich niet toe laten verleiden, hoogstens een paar momenten op de dag. Hij waste, kookte en bracht haar te drinken. Nog nooit een vrouw van 74 zo verliefd op m'n broertje zien wezen!

Met Josh gingen we uit. Zo ook naar een 'celebrity night' die door de tante van Josh werd georganiseerd. Hoe leg ik uit hoe die avond eruit zag.... Op de eerste plaats: denk niet aan celebrities. Er waren optredens van, laat ik ze 'beginnende artiesten' noemen. En met mij hoopte het volledige publiek dat de carrières van deze artiesten niet in de rap/zang/dans richting zou gaan, maar dat er iets op hun pad zou komen waarin ze wel hun talent konden laten zien:)
Kort samengevat: hilarische avond.

Omdat het Pasen was vonden we het leuk deze familie ook met onze Paastraditie kennis te laten maken. Dus een grote lading eieren gekocht, gekookt en beschilderd met de kinderen van de vele tantes en de buur kinderen. Dat was zo leuk om te doen! Kipjes, hazen, eieren werden nageschilderd. Maar ook hutjes en waterkannen uit de streek werden gemaakt.
de volgende ochtend hebben Joep en ik ze verstopt en de kinderen ze gezocht. Om gelukkig van te worden, die blije snuitjes als er weer een ei werd ontdekt!

Nadat we afscheid hebben genomen van de familie van Josh en Joep extra geknuffeld was door z'n grote verliefde oma, zijn we naar Murchisson Falls gegaan. We konden aansluiten bij een groep en gingen ineens naar het chiqueste hotel ooit, aan de voet van de Nijl. Het zwembad waarin we zwommen staat wereldwijd in de top 10 qua locatie. Dat was ook echt heel bijzonder met het geronk van de Nijlpaarden op de achtergrond. Die lagen maar 100 meter verderop met hun kont in de Nijl!

Budget technisch lukte het helaas niet daar ook te slapen. Dus vanuit dit fancy gebeuren regelden wij een lift met een maïsmeel vrachtwagen naar Pakwach. Onderweg stond er een enorme olifant op straat!

Maar daarover in het volgende verhaal meer:)
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Anna:
    9 april 2016
    Heurlijk zaaaalig pasen. Wat een verhalen weer! Leuk!!!! <3
  2. Pieter Edelman:
    10 april 2016
    Nou . jullie hadden het in sociaal opzicht kennelijk weer heel goed getroffen daar, en Joep in het bijzonder! Ik kon de oma uiteraard heel goed begrijpen...Was dit overigens geen christelijk familie en gingen ze niet, wellicht met jullie erbij (?), naar de kerk op die religieuze christelijke hoogtijdag? Die kerkdiensten in Afrika kunnen ook heel emotioneel en exuberant zijn naar ik op TV-reportages gezien heb....Kent hun eigen Paastraditie helemaal geen associatie met eieren zoeken en verorberen, en wél met andere elementen ? Afijn, jullie zijn inmiddels al weer de grens over voor een hopelijk even succesvol bezoek in het andere aangrenzende land!
  3. Roos:
    10 april 2016
    Dat was weer een leuk verhaaltje! Ik heb dit jaar mijn zus verhuisd met Pasen, weer eens wat anders! De groetjes daar!
  4. Katja:
    10 april 2016
    Mooi hoor, dat jullie ook een beetje van jullie paasrituelen daar hebben kunnen brengen! :)
    Nu lekker genieten met jullie ouders! Have fun!! :) xx