Tadzjikistan!

30 mei 2016 - Dushanbe, Tadzjikistan

Het goeie nieuws is dat we er zijn. Het is heel makkelijk gegaan met het visum. Het was zelfs het goedkoopste visum tot nu toe!

Ander goed nieuws is dat we alweer welkom waren via couchsurfing, nu bij Mae en Sara, een Filipijns meisje en een Tadzjikse.

Nog meer goed nieuws is dat ik nu eindelijk weet hoe je het schrijft, Tadzjikistan.

Tadzjikistan, Tadzjikistan, Tadzjikistan.

En jammer is dat Iran voorbij is. We hebben er weer een heeeeerlijke maand gehad. Zoveel super lieve mensen, vrienden voor altijd. Ongelofelijk, hoe leuk mensen het vinden om je gewoon op te pikken van de straat, hun huis te laten zien en dan een hele lange, leuke avond met elkaar te hebben.

Op vrijdag gingen we de Da'arband berg op. Teheran ligt aan de voet van deze berg. Kei hoog. Zo hoog dat het in Teheran 36 graden was, en bovenop de berg lag sneeuw en was het -7. Gelukkig gingen we met een kabelbaan naar boven, met Saeed en Setareh, gezellig! Boven even wennen aan de hoogte en door de koude sneeuw, sneeuwbal gooien en genieten!

Tochal kabelbaantje

Saeed en Setareh haakten al snel af, ze gingen met de kabelbaan terug naar beneden. Maar wij moesten onze sportieve benen strekken en gingen beginnen aan de afdaling. Er waren nog wat compagnons, maar op sommige stukken ook weinig anderen te zien. Meeste mensen klommen juist omhoog. Maar dalen is ook pittig, met name omdat het 7 uur duurde voordat we beneden waren, door losse stenen, gruis, sneeuw, en een verzwikte enkel ging het niet zo vlot.

de berg

En het was ver. en diep dus, heel diep. We begonnen op 3933 meter hoogte, Teheran ligt op 1700.. En zo waren we diezelfde avond, de dag erna, de dag daarna en vandaag, alleen maar in staat op een Monty Python achtige manier te lopen, volgens de Ministry of Silly Walks :)

Onze laatste avond gingen we met Ali op stap, de eigenaar van ons heuse stamkroegje in Teheran. We waren nog niet vertrokken of ik sliep al, maar Ali en Joep konden nog genoeg kletsen. Ali wilde ons een bijzondere plek in de bergen laten zien, het probleem was dat het al 1/2 uur 's nachts was, dus er was niet veel te zien, en alles was gesloten. Maar toen toch nog, zomaar langs de snelweg in een bocht, een groep mensen, een kampvuur en Qalyun, shisha, waterpijp. En thee. Tof! En zo eindigde onze laatste avond in stijl, met onze vriend Ali, uitzicht op de lichtzee van Teheran.

1. Anna:
    30 mei 2016
    Fijn dat jullie er zijn! Ik vroeg t me al af :) Knuffels!
  2. Plau:
    30 mei 2016
    Och wat een heerlijke verhalen toch keer op keer! Bijzonder hoe er toch steeds van die lieve mensen op jullie pad komen :) veel plezier in tsatszikistan (ik moet nog oefenen)
  3. Lotte:
    30 mei 2016
    Idd weer een heerlijk verhaal! En al was de tocht nog zo zwaar, het zal er eentje zijn die je nooit vergeet! Fijn om te horen dat jullie blijven genieten.
    Liefs Lotte
  4. Fey Roest:
    30 mei 2016
    Jeejtje, misschien volgende keer toch maar naar.... België, das niet zo diep, maar breed ;p
    Veel plezier in Tadzjikistan! Ik heb er ondertussen alle vertrouwen in dat jullie echt overal een top tijd hebben.
    Dikke kus
  5. Roos:
    31 mei 2016
    Dag lief miepje, dat klinkt weer geweldig. Nu lekker aan de wijn met je blote bolletje! X
  6. Katja:
    31 mei 2016
    Die gekke loopjes had ik ook graag gezien op video eigenlijk, maar vooruit :p
    Klinkt goed, op naar de volgende avonturen in (ik hoop dat ik het goed typ) Tadzjikistan!!! :D Ben benieuwd.
    Have fun!
  7. Pieter Edelman:
    31 mei 2016
    Nou, dat viel niet mee om afscheid te nemen van het land en de mensen in Teheran die jullie zo gastvrij ontvangen hadden... En dan maar hopen dat je in Tadzjikistan ook weer genoeg mensen tegenkomt die je graag wegwijs maken en een sociale instelling hebben..
    .Het is maar goed dat jullie al wat gehard zijn door het bereizen van al zo'n zes landen, want de voorzieningen en het vervoerswezen schijnen in dit land vaak in slechte staat te verkeren. Het land schijnt dan ook nog niet echt door het toerisme te zijn ontdekt... Deze voormalige Sovjetrepubliek blijkt dan ook een van de armste landen in de wereld te zijn, met zo'n ca. 44 % die onder de armoedegrens leeft. Maar jullie kunnen daar misschien veel gaan genieten van een oude cultuur met vele tradities, waarin muziek en dans een belangrijke plaats innemen. Veel bijzondere ervaringen ook daar toegewenst!