Vanalles

31 januari 2016 - Dar es Salaam, Tanzania

Zomaar eens wat korte verhaaltjes over het wel en wee in Malawi en Tanzania:

Gesprek met Agogo, onze 'opa' bij Kenneth:

Agogo: 'So tell me, is it true that men marry other man in your country?'
Marieke: 'Yes, that's very true! My uncle's are married with their husbands and my friend just proposed to her girlfriend!'
Agogo: 'So.. what do you think about that?'
Marieke: 'I am very happy they found eachother and that they live their lives with their loved ones.'
Agogo: 'Ok, one more question. They cannot have children. Is that not a problem?'
Marieke: 'No, they can adopt, or..'
Agogo: 'Yes, yes, you've convinced me, I am defeated!'

En zo was er weer een lief oud opaatje tevreden en overtuigd dat homoseksualiteit niets naars is, maar gewoon over liefde gaat, en liefde is mooi!

De busreis van Mzuzu - Dar Es Salaam

Om 12 uur 's nachts zou de bus vanuit Mzuzu vertrekken naar Dar Es Salaam. Ons kaartje hadden we een dag van tevoren al geboekt. Wachtend op de bus vertelt de organiserende man dat de bus helaas vol zit. Voor het beeld: het busstation is niet de fijnste plek op aarde, en al helemaal niet middernacht.

De man vertelt dat er gelukkig een betere optie is: we mogen met een minibus naar de grens, daar worden we begeleid bij het overstappen naar de andere bus vanuit het grensplaatsje naar Dar es Salaam. Ik (Marieke) heb er erg weinig vertrouwen in. Toch zit er niets anders op. Na ongeveer 2 uur te hebben gewacht tot het busje vol zit, vertrekken we. Gezellig druk zou je het kunnen noemen, sardientjes in een blik voldoet ook aan het gevoel, al weet ik natuurlijk niet hoe een sardientje zich voelt wanneer die in een blik zit. Maar goed. Joep en ik zetten de polonaise in, die wordt niet hartelijk ontvangen. We proberen 'hoofd, schouders, knie en teen', dat blijkt gemakkelijker want er is altijd wel een hoofd, schouder, knie of teen in de buurt. Gelukkig vonden we het zelf wel grappig, moet je maar denken:)

Om 6 uur zijn we bij de grens, kapot maar in een gierende lachbui steken we de grens over naar Tanzania. Worden van alle kanten gemotiveerd achterop de brommer te stappen die ons het hele eind de brug over zal brengen. We besluiten toch maar te lopen, en verrek, het blijkt maar 200 meter te zijn. Ons houden ze niet voor het lapje!

Aan de andere kant van de grens stappen we in een auto, die echt geregeld blijkt te zijn, mijn wantrouwen blijkt voor niks. 2 uur later zijn we in Mbeya, en moeten we overstappen in een grote bus. Even dreigt het mis te gaan en lijken we nogmaals te moeten betalen, maar de prijs wordt gehalveerd en alles klopt weer.

Na een busrit van 13 uur, langs afgronden en door haarspeltbochten, stuiterend over hoge snelheidsdrempels en met een behoorlijk hoge snelheid (mam, je zou het doodeng vinden!), komen we aan in Dar es Salaam. Trouwens, we zijn door een National Parc gereden! Ineens stonden er giraffen, zebra's, olifanten, antilopes en bavianen langs de kant van de weg! Zomaar aan de bomen te knabbelen. Heel erg blij werd ik hiervan! Er werd zelfs een Pumba gespot!

In Dar es Salaam was het inmiddels ook 1 uur 'snachts, en busstations blijven onplezierige locaties. Gelukkig hadden we van onze laatste overnachtingslocatie een telefoonnummer gekregen, van een kapucijnbroeder. Hij stuurde de taxi meteen de goede kant op en we werden welkom geheten in de provinciale kapucijnorde van Dar es Salaam. Nu zitten we ver boven onze stand heel chique te wezen tussen de broeders. 'Karibu!' horen we de hele tijd, welkom!

Nu gaan we Swahili proberen te leren. Dat komt ons de volgende vier landen goed van pas. We zijn al een heel eind: mambo = hoi, asante sana = dank je wel, karibu = welkom.

Voor nu zeg ik: tuta o nana - we'll meet again!

1. Fey Roest:
    31 januari 2016
    Ah, wat een gaaf verhaal! Asante sana. Veel plezier in Tanzania. Kus!
  2. Anna:
    31 januari 2016
    Haha heerlijk verhaal inderdaad! De groeten aan Timon!
  3. Effi:
    Jambo! Habari gani? Nakupenda. Xx
  4. Katja:
    31 januari 2016
    Mooi om te lezen en dat mensen daar ook open staan voor een andere manier van denken en leven :) zoals jullie nu ook aan het doen zijn... Wat een spannende trip zeg!!! We hebben gisteren onze verjaardagen en housewarming gevierd hier en iedereen is enthousiast over het mooie bed (incl sticker) en mooi gekleurd deken er overheen ;) have fun en op naar het volgende reisverhaal! :D
  5. Riet:
    1 februari 2016
    Dat is gaaf en gek.
    Toen marije zwanger was van marieke backpakten wim en ik door oostafrika, en hebben we ook eindeloos op dat busstation gestruggles voor kaartjes, de wereld verandert niet zo hard, zou je zeggen. Mbeya herinner ik me ook opeens: een vies pensionnetje, met een open riool onder mijn bed(plank) door, niet vaak slechter geslapen....
    Grappig hoe die herinneringen terug komen.
  6. Plau:
    1 februari 2016
    Wat een heerlijke verhalen! Ga door ga door!
  7. BRAOBIJN:
    8 februari 2016
    zo ongepast dat wij nu gaan regeren, maaar we doen het toch doen:

De assgieren plakt zonder geweten. woorden omstebeurd ingetogen en en en...
    vandaar! praatpaal... vande hakopdetak zelfvoorzieningen.

de geborgenenen weten dat ze ondersteboven bedaren.
    Ze hopen op een bedren van Joep. hele hopen bedrennen dat is hoe joep het graag aandoet. Er wordt gesmeekt om lieve woordjes, maar rampetampen is wat er in zijn hoofd spookt.
    gedrochten van morgoth werpen minder lange schaduwen dan joep's gedachtsels.
    Gedachtsels overworpen door een gevoel van versmedenheid en geteelde onberispelijkheid.
    maar voor dat de braad te intelectueel wordt overgehaald, bedaren wij tot eenvoudiger taal.
  8. BRAOBIJN:
    8 februari 2016
    We zouden graag aan jullie overbrengen dat u achter uw laptop zit.
    weetjewel
    kijk dan.
    gedichten overal.
    Vrouwenkunde is de ongedeelde discipline van ieder man,
    hopelijk braad ze de grap in de pan.
    lekker eten met elfenvrienden gaat iedere nederlaag te boven
    eten uit een kom van houtbrethil, het zal u snel doden.
    bozaardigheid jegens Morwen zorgt uiteindelijk alleen maar voor wilderlozeradernis.
    de buitenste oceaan en de omringende zee, morgoth morgoth morgoth.
    Ze geen daar brood met het bloed van beleg.
    en wijn van brandir
    daarop stond in runen van Doriath gegrift:
    TURIN TURAMBAR DAGNIR GLAURUNGA,
    maar zij was daar niet!!
    en ook werd niet bekend dat koude wateren haar voerde in a window

Vol van afscheid nemen wij doriath nog eens tot ons.
    als in bridge in troubed water. water of ungoliath, een van de twee, kies jij maar.
    t is toch altijd of/of/

quote: de wijsheid breekt de dageraad bij de geruchten van morgen. het moet wel logisch zijn. zonder logica geen bedankjes, elvenbankjes. en afbakroodjes, rooie kootjes.

Het uitgeworpenen in uw lendenen is terecht afgedaan, afgestaan, ingesloten en opgehoopt. Ambachtelijk zegt uw geweten een woordje richting de mier.

de verhalen van de eenhoorn en zijn stier.
    toon je telegram
    staat tegenover zoon synchroon.
    lekker wegdromen
    maar vergeet niet te melken als dat moet
    goed leven dat is wat we moeten doen
    doet de groeten,

in afwachtendheid:

de uwe

de toonsynchroon
  9. Marije:
    23 februari 2016
    nu jullie swahili gaan leren krijg ik meer behoefte de nederlandse taal wat op peil te houden.....
    zo reden jullie door haarspelDbochten,
    maar als je moeder brood bakt is dat wel haar spelTbrood, dat dan weer wel! karibu!!